باب: المدينة
تنفي الخبث.
9- Medine Pis Olanı Barındırmaz
حدثنا
عمرو بن عباس:
حدثنا عبد
الرحمن: حدثنا
سفيان، عن
محمد بن
المنكدر، عن
جابر رضي الله
عنه: جاء
أعرابي النبي
صلى الله عليه
وسلم فبايعه على
الإسلام،
فجاء من الغد
محموما، فقال:
أقلني، فأبى،
ثلاث مرات،
فقال:
(المدينة
كالكير تنفي
خبثها، وينصع
طيبها).
[-1883-] Cabir İbn Abdullah r.a. anlatıyor: "Bir gün bir bedevi
Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e gelerek Müslüman olmak üzere beyat etti.
Fakat ertesi gün telaşlı bir halde adeta çıldırmış gibi geldi ve: "Sana
verdiğim bey'atı boz!" dedi. Resûl-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem
adam'ın bu talebini üç defa geri çevirdi ve şöyle buyurdu: "Medine körük
gibidir; pis ve işe yaramaz olanları sürüp atar, temiz ve iyi olanları ise
ortaya çıkarır."
Tekrar: 7209, 7211, 7216, 7322
حدثنا
سليمان بن
حرب: حدثنا
شعبة، عن عدي
بن ثابت، عن
عبد الله ابن
يزيد قال:
سمعت زيد بن
ثابت رضي الله
عنه يقول: لما
خرج النبي صلى
الله عليه وسلم
إلى أحد، رجع
ناس من
أصحابه،
فقالت فرقة:
نقتلهم،
وقالت فرقة:
لا نقتلهم،
فنزلت: {فما لكم
في المنافقين
فئتين}. وقال
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (إنها
تنفي الرجال
كما تنفي
النار خبث
الحديد).
[-1884-] Zeyd İbn Sabit anlatıyor: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem Uhud savaşına çıkınca onunla birlikte hareket edenlerden bir kısmı
ordudan ayrılıp geri döndü. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile birlikte
devam eden ashabından bir kısmı: "Onları öldürelim!" derken diğer bir
kısmı ise "Hayır, öldürmeyelim!" diyordu. Bu olayla ilgili olarak: "Siz
ne diye münafıklar hakkında böyle iki farklı gruba ayrılırsınız ki! [Nisa 88]
ayeti indi ve Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: "Ateş nasıl
demirin kirini pasını temizlerse Medine de insanların iyisini kötüsünü öyle
ayıklar!"
Tekrar: 4050, 4589
AÇIKLAMA: Medine iyi olmayanları sürüp atmak ve ortaya
çıkarmak suretiyle kendi top raklarında barındırmaz.
Bedevînin beyat’ının geri alınmasına yönelik talebi hakkında
görüş ayrılıkları vardır. Bazıları onun Müslüman olmasıyla ilgili bey'atından
vazgeçmek istediğini söylerken başkaları ise hicret ile ilgili beyat’tan
vazgeçmek istediğini savunmuştuı Bu ikinci görüş sahipleri şöyle bir açıklama
yapmışlardır: "Bu bedevi Müslüman olmaktan vazgeçme yönünde bir talebi
olsaydı dininden dönmüş (irtidat) olacaktı ve dolayısıyla dinden dönme suçu
yüzünden öldürülmesi gerekecekti."
[Ayıklar diye tercüme edilen] tenseu fiili saflaştırmak,
kurtarmak anlamlarına gelir. Bu fiil ile Medine kötü olanları ayıklayınca temiz
olanların ortaya çıkacağı anlatılmaktadır.